Szivattyúk, kompresszorok, vákuumszivattyúk - 2014 - 74. oldal

74
SZIVATTYÚK, KOMPRESSZOROK, VÁKUUMSZIVATTYÚK 2014
A második világháború legnagyobb arányú pusztu-
lását talán a közlekedési vízrendezési műtárgyakban
és berendezésekben okozta. A vizek lefolyását 49
kilométer összhosszúságú 2500 db hídroncs és 500
db hajóroncs akadályozta. Ugyanakkor a 300 meg-
rongálódott zsilip és szivattyútelep üzemképtelensé-
ge súlyos árvíz és belvízveszéllyel is fenyegetett. A
roncseltávolítás idejénMagyarország vizeiből előke-
rült 67 000 tonna vashíd 33 000 tonna hajó és egyéb
maradvány, de az elhagyott roncsokból sokszor lehe-
tetlen volt pótolni a vízügyi szolgálat gépeinek üze-
meltetéséhez szükséges gépészeti berendezéseket.
A kultúrmérnöki és belvízrendezési hivatalok keze-
lésében lévő szivattyútelepek jelentős része még a
múlt század közepén is, gőzhajtású szivattyúkkal ol-
dotta meg vizek levezetését. ABősárkányi szivattyú-
telep a háborús évek kezdetén, 1940-ben 3198 órát
üzemelt, hogy a szivattyútelep hatáskörébe tartózó
64 km
2
belvízmentesített terület amezőgazdaság szá-
mára művelhetővé váljon. Ki gondolta volna akkor,
hogy alig telik négy év és háborúskodás tönkre te-
szi környék megélhetését biztosító szivattyútelepet.
Március 31-én a 6. SS-páncéloshadsereg II. SS pán-
célos hadtestének csapatai Lébény észak, Tárnokré-
ti észak, Bősárkány észak védelmi terepszakaszra
vonult vissza és az itt támadó orosz csapatokat erős
harcban feltartóztatták. Miközben innen északra a
Mosonyi-Duna környékén elhúzódó harcok folytak
a 68. szovjet lövészhadtest bal szárnyán támadó 52.
szovjet lövészhadosztály és a 23. szovjet harckocsi
hadtest részei Bősárkánytól északra átkeltek a Rábca
csatornán és súlyos harcok közepette még az éjszaka
folyamán elérte Mosonszentjános település határát.
Tavasz volt, vetni kellett, szükség volt a szivattyúte-
lepekre is, de a fűtőanyagot széthordták a berendezé-
seket, épületeket súlyos károk érték. Ezért jelentős
gondot okozott a Hanságban a Bősárkányi 2.5 m
3
/
sec vízszállító képességű Schlick szivattyú hajtásá-
hoz szükséges kazán és gőzgép pótlása.
A gőzgépet és kazánját 1946-1948 évi felújítás ide-
jén sehol sem lehetett beszerezni. Viszont a harcok
után a környéken maradtak elhagyott és üzemképes-
sé tehető teherautók és harckocsik. Volt miből válo-
gatni. A korabeli német jelentések szerint, március
31-ről április 1-re forduló éjszaka huszonegy szov-
jet harckocsit lőttek ki a német és magyar csapatok.
Egy ilyen elárvult Sherman harckocsi kétütemű hat-
hengeres motorját Demetrovits Szilárd kirendeltség
vezető és Heblényi László szakaszmérnök vezetésé-
vel úgy építették a gőzgép helyére, hogy a szivattyú
üzemi fordulatszám igényhez szükséges 1:8 arányú
lassítást, Hansa Lloyd lövegvontató alvázának és
váltójának beépítésével oldották meg. Mily egyszerű
ezt leírni. Pedig e feladat még napjainkban is próbára
tenné a legképzettebb szakembereket. Találkozni kel-
lett a mértetnek, a fordulatszámnak és hajtásiránynak
Szivattyúhajtás harckocsi motorral
Napjaink elgondolása szerint a számítógépben, ha valami nincs, az megoldhatatlan, talán nem is létezik. Pedig a történelem
kezdete óta sokszor elôfordult, hogy a megvalósíthatatlannak tûnô munkálkodás eredménye napjainkban már alig ismerhetô
fel.
A motor erőgép és erőátviteli rendszere.
I...,64,65,66,67,68,69,70,71,72,73 75,76,77,78,79,80,81,82,83,84,...126