Szivattyúk, kompresszorok, vákuumszivattyúk - 2015 - page 62

62
SZIVATTYÚK, KOMPRESSZOROK, VÁKUUMSZIVATTYÚK 2015
Szinkron reluktancia motorok:
magas energiahatékonyságés nagy
dinamika
Az új motorsorozat a jól bevált Simotics 1LE1
motorplatformon alapul és már a tervezésekor
szempont volt a Sinamics G120 típusú frekvencia-
váltóval való tökéletes együttműködés megterem-
tése. A Simotics reluktancia motorok az 5,5kW és
30 kW közötti teljesítmény tartományt fedik le, az
általános üzemeltetési körülmények esetére kap-
hatók alumínium házas kivitelben (Simotics GP),
míg az agresszívebb, illetve nehéz üzemi feltéte-
lekhez szürkeöntvény házzal (Simotics SD) is ké-
szülnek ugyanebben a teljesítmény tartományban.
A szinkron reluktancia motor azonos tengelyma-
gassággal és azonos mechanikai méretekkel ren-
delkezik mint a normál aszinkron motor, a konst-
rukció és kezelés tekintetében pedig hasonló az
1LE1 sorozatú standard aszinkron motorokhoz. A
moduláris koncepció jegyében ugyanúgy választ-
ható jeladó, fék, valamint a hűtési opció is, amely
lehet IC 411 és IC 416 hűtési mód is.
A forgórészen keletkező kis veszteség eredménye-
képpen a motor termikus hasznosítási tényezője
nagy. Ha az IE3 kategóriáét meghaladó hatásfo-
kot szeretnénk elérni, célszerű reluktancia motort
használni.
Az elmúlt években, az aszinkron motorok energia-
takarékos tulajdonságainak optimalizálásával – pl.
réz forgórész alkalmazása miatt – általában növe-
kedett a forgórészek tehetetlenségi nyomatéka.
A szinkron reluktancia motorok tehetetlenségi
nyomatéka hozzávetőleg akkora, mint a standard
IE1 aszinkron motoroké, viszont az IE3 és IE4
motor esetén a tehetetlenségi nyomaték a szink-
ron reluktancia motorokénak akár a dupláját is
elérheti. Ez nagy dinamika tartományú mozgatást
igénylő alkalmazásoknál sokat számít!
Az ipari gyártástechnológiák nagy részénél - kü-
lönböző okokból – általában túlméretezett moto-
rokat találunk. Ezért a motorok cseréjénél, vagy
új gép építésénél fontos tudnunk, hogy a szinkron
reluktancia motorok hatásfoka részterhelés esetén
magasabb, mint a standard aszinkron motoroké!
Az integrált hajtásrendszert (IDS) alkotó
reluktancia motor és frekvenciaváltó együttese az
EN 50598 szabvány veszteség besorolása alapján,
az új IES 2 osztály legkisebb veszteségű hajtás-
rendszere. A ‚Szuperhatékony‘ osztályba (IES2)
sorolt motor plusz frekvenciaváltó kombináció
vesztesége kevesebb mint 50%-a ‚Referencia‘
osztályba (IES1/2) sorolt összeállításokénak.
ASinamics G120 moduláris felépítésű frekvencia-
váltó család új teljesítménymodulja, a ’PM240-2’
a standard aszinkron motor hajtásán kívül alkal-
mas az azonos teljesítményű szinkron reluktancia
motor működtetésére is. A standard Sinamics
A Siemens egy új motortípussal bôvíti Integrált Hajtásrendszer (IDS) kínálatát, amely a szinkron reluktancia technológián alapul,
és amely kiemelkedô hatékonysággal jellemezhetô. A reluktancia motorok és frekvenciaváltók új sorozata kifejezetten úgy lett
tervezve, hogy integrált hajtásrendszerként (IDS) együttmûködjenek, és ez különösen hatékony üzemet tesz lehetôvé. A motor
adattábláján levô, kód formájában megadott, elôre definiált paraméterek tovább egyszerûsítik az üzembe helyezést is.
Siemens enlarges its Integrated Drive System (IDS) selection with a new type of motor which is based on the synchronous
reluctance technology and is characterised by its extreme efficiency. The new series of reluctance motors and frequency
changers were designed specifically in a way that they would work together as an Integrated Drive System (IDS) and this
results in a very effective unit. The previously defined parameters displayed on the data plate of the motor in the form of a
code make the installation even easier.
I...,52,53,54,55,56,57,58,59,60,61 63,64,65,66,67,68,69,70,71,72,...118