Szivattyúk, kompresszorok, vákuumszivattyúk - 2014 - 62. oldal

62
SZIVATTYÚK, KOMPRESSZOROK, VÁKUUMSZIVATTYÚK 2014
11. ábra A
TF
2
jelű turbófúvó járó- és vezetőkerekében
az
A
jelű sík mentén kialakuló össznyomás eloszlása [Pa]
12. ábra A
TF
2
jelű turbófúvó járó- és vezetőkerekében
a
B
jelű sík mentén kialakuló sebsség eloszlása [m/s]
Példák a
globális
jellegű megjelenítésre:
A CFD numerikus számítások elvégzése so-
rán az aggregát
II.
üzemállapotához tartozóan
a szimulációval meghatároztuk az aggregátok
által előállított statikus nyomáskülönbséget.
Ekkor a szimuláció számított eredményeit fel-
használva az aggregát be- és kilépő (a 8. ábrán
1
-el, illetve
16
-al jelölt) szívó- és nyomócson-
kok keresztmetszeteire vonatkozó sebesség- és
nyomáseloszlások – átáramlási keresztmetszet-
re számítható – átlagértékeinek különbségét ha-
tározzuk meg. Az így kapott üzemi jellemzőket
össze tudjuk hasonlítani az aggregát
II.
üzem-
állapotában végzett laboratóriumi vizsgálata
során kapott jelleggörbe pontokkal, amit a 13.
ábrán diagram formájában mutatunk meg.
Az ábra alapján megállapítható, hogy a két új
tervezési (
TF
1
és
TF
2
jelű) turbófúvó aggregát-
változatok számított üzemi jellemzői a számí-
tott üzemi pontban kismértékben elmaradnak a
TF
0
jelű turbófúvó mérési és CFD numerikus
vizsgálatok alapján meghatározott jelleggörbe
pontjától.
13. ábra A
TF
1
és
TF
2
jelű turbófúvó aggregátok
számított munkapontjai és a
TF
0
jelű turbófúvó
aggregát laboratóriumban mért jelleggörbéjének
összehasonlítása
A turbófúvó aggregátra vonatkozó CFD vizs-
gálatok elvégzése során a kiválasztott üzemálla-
pothoz tartozó összes áramlási jellemző (sebes-
ség-, nyomás-, hőmérséklet, stb.) eloszlását az
aggregát teljes számítási tartományának összes
pontjára vonatkozóan meghatározzuk. Ezek
felhasználásával az egyes áramlási jellemzők
átlagértékeit az
1
16
közötti sorszámmal je-
lölt keresztmetszeteire vonatkozóan meg tudjuk
határozni. Az üzemi jellemzők így kapott átlag-
értékeit felhasználva fel tudjuk rajzolni azok
aggregáton belüli – az átáramlási irányában tör-
ténő – változásait, amelyeket a 14-16. ábrákon
vázoltuk fel.
A 14. ábrán az aggregáton átáramló tömeg-
áram
1
-
16
keresztmetszetek menti átlagos ér-
tékeinek változása látható. Mindhárom görbe
azonos értékről indul. A
2
-
8
jelű keresztmet-
szetek közötti szakasz mentén kapott különbsé-
gek a különböző konstrukciók un. volumetrikus
hatásfokának különbségével magyarázhatók. A
9
-
11
és a
13
-
15
jelű keresztmetszetek közötti
szakaszban tapasztalt ingadozások pedig a ve-
zető-, illetve visszavezető- kerekek lapátozá-
si tereiben tapasztalt lokális örvénylések miatt
alakulnak ki.
I...,52,53,54,55,56,57,58,59,60,61 63,64,65,66,67,68,69,70,71,72,...126